• strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/eartphu1/public_html/jatszoda.hu/sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Non-static method view::load_views() should not be called statically in /home/eartphu1/public_html/jatszoda.hu/sites/all/modules/views/views.module on line 837.
  • strict warning: Non-static method view::db_objects() should not be called statically in /home/eartphu1/public_html/jatszoda.hu/sites/all/modules/views/includes/view.inc on line 1367.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/eartphu1/public_html/jatszoda.hu/sites/all/modules/views/views.module on line 879.

Képességfejlesztés

A megismerő tevékenység, a mozgás, a beszédfejlődés és a szocializációs képességek szoros összefüggésben vannak egymással és meghatározzák a gyermekek jövőjét. A fejlesztő foglalkozásaink alapjául szolgálnak az alább részletesen is megismerhető terápiás módszerek - többek között a Mozgásterápia, a gyógyúszás vagy a TSMT is. Ugyanakkor törekszünk a különböző fejlesztőmódszerek összetett alkalmazására. Mivel minden ember és gyermek különböző, ezért a foglalkozásokat is egyénre szabottan alakítjuk ki, kihasználva az elérhető fejlesztő módszerek lehető legjobb együttes hatását. Ebben segít a különböző területek szakembereinek együttműködése a Játszodában.

Az alábbiakban felsorolunk néhány jellemzőt korcsoport szerint, mely segítségére lehet abban, hogy szakember segítségét kérje-e. Mivel minden gyermek más és más, nincsenek szigorú szabályok, de a lent felsorolt tünetek támpontok lehetnek.

Forduljon hozzánk bizalommal bármilyen kérdés esetén, vagy ha segítségre, akár megnyugtatásra vágyik !

 5 hónapos korig

  • Nem követi a baba a mozgó tárgyakat, nem ragadja meg őket, nem veszi a szájához
  • Nem mosolyog emberekre, nem gügyög, nem ismeri fel az ismerős arcokat
  • Nem tartja jól a fejét
  • Nem tolja a lábait, ha szilárd talajhoz érintik a talpát
  • Nagyon merevnek tűnik, izmai feszesek
  • Túl lazának tűnik
  • A feje még mindig hátrabicsaklik, ha a testét előrehúzzák ülő pozícióba
  • Csak az egyik kezét használja

 

5-10 hónapos korig

  • Nem nyúl aktívan tárgyakért, nehezen veszz azokat a szájába
  • nem fordítja a hang irányába a fejét, nem követi mindkét szemével a tárgyakat
  • nem képes mindkét oldalára fordulni (hátáról hasára, vagy hasáról hátára)
  • lehetetlennek tűnik éjszakára megnyugtatni
  • nem nevet, nevetgél, gagyog
  • nem próbálja meg cselekedeteivel felhívni magára a figyelmet

 

10-15 hónapos korig

  • nem kúszik, nem mászik, vagy a kúszás-mászás asszimetrikus
  • Segítséggel sem képes állni
  • nem keresi a szeme láttára elrejtett tárgyakat
  • nem mond egyszerű szavakat sem, mint a "baba", "mama"
  • nem használ gesztikulációkat, mint pl. fejrázás, vagy integetés
  • nem mutat személyekre, tárgyakra, képekre
  • visszaesés jelentkezik olyan képességekben, amiket korábban már tudott

 

15-24 hónapos korig

  • 18 hónapos korig sem jár még önállóan
  • Sokat lábujjhegyezik
  • nem használ 2 szavas mondatokat
  • nem érti a hétköznapi tárgyak szerepét

 

2-3 éves korig

  • Gyakran elesik
  • Kerüli a labdát
  • Beszéd alig alakult ki, vagy érthetetlen
  • Nem manipulál tárgyakkal
  • Nincs szerepjátéka
  • Nem ért meg egyszerű utasításokat
  • Kerüli a gyerektársaságot
  • Leválási nehézségekkel küzd
  • Szemkontaktus hiánya

 

3-4 éves korig

  • Mozgáskoordinációja rendezetlen, ügyetlennek látszik
  • Nem akar biciklizni, rajzolni
  • Nem tudja magát lekötni
  • Beszéde egyszerű

 

4-5 éves korban

  • Félénk vagy ellenkezőleg, inkább agresszív
  • Még mindig men képes szüleitől nagyobb hiszti nélkül elválni
  • Nem követi a  2 lépcsős utasítást
  • Alig koncentrál, figyelme könnyen elterelhető
  • Feladatokból kiszáll, mindig újat keres

Az alábbiakban részletesen olvashat módszereinkről:


Fejlesztő foglalkozások

Képességvizsgálat

Fontos tudni, hogy egy korai képességvizsgálat segítségével kiszűrhetőek és szakszerű fejlesztéssel megelőzhetőek esetleges később komoly problémákat jelentő részképességzavarok, lemaradások, melyek az iskolai/óvodai beilleszkedést és tanulmányokat nagyban megnehezíthetik gyermeke számára. Ezeket szakembereink a felmérés alatt jelentkező apró jelekből ki tudják szűrni. Ezért javasoljuk felmérésünket akkor is, ha úgy látja gyermekének szembetűnő lemaradási nincsenek. Állapotfelmérésünk által - mintegy általános szűrővizsgálattal - megnyugtató választ kaphat gyermeke megfelelő fejlődésével kapcsolatban.
Felmérésünk alkalmas a tanulási zavarok, diszlexia, diszgráfia, diszkalkúlia, figyelemzavar, hiperaktivitás, részképesség zavarok kiszűrésére és diagnosztizálására. Összetett probléma esetén, szükség szerint javasolunk különböző sérülés-specifikus, kiegészítő vizsgálatot is. Ilyenkor természetesen konkrét szakembert is ajánlunk, akihez fordulhatnak.

A legtöbb foglalkozásunkon való részvételt az állapotfelmérő vizsgálatnak kell megelőznie. Ez azért szükséges, hogy gyermeke egyéni fejlesztési tervét elkészítsük. A felmérés során - a szülő részvételével - irányított játékokon keresztül ismerjük meg a gyermek teljesítőképességét önmagához és a korcsoportjában elvárható szinthez képest.
A felmérés alatt elbeszélgetünk Önnel is a gyermeke eddigi fejlődésével, általános viselkedésével kapcsolatban. Kérjük, hogy a szülői kérdőívünket kitöltve, hozza magával a felmérésre. A kérdőívet itt is letöltheti oldalunkról, vagy kérje elérhetőségeinken! A gyermeke születése körüli körülményeket, fejlődési fázisait így otthon, nyugodtan végig tudja gondolni, ami lényeges a még pontosabb eredmény érdekében. Ez alapján már célzottan tudunk bizonyos területekre nagyobb hangsúlyt fektetni.

Fontos, hogy ha állapotfelmérésre hozza gyermekét, akkor ne készítse fel rá! Ne tudatosítsa benne, hogy vizsgálni fogják, ne legyen benne feszültség a teljesítési kényszer miatt! A felmérés eredményét ronthatja, ha a gyermek vizsgahelyzetre készül, ahol teljesítményt várnak tőle. Mi ezt nem tesszük! Nincsenek jó vagy rossz válaszok a felmérésen. A legjobb, ha viszonylag kipihenten hozza el gyermekét és bőven elég, ha csak egy spontán játékos foglalkozásra készíti fel - ahol Ön is jelen van. Így biztonságban érzi majd magát és a normál állapotához közeli hangulatban tudjuk felmérni képességeit.
A felmérésen lehetőleg kényelmes ruházatban legyen a gyerek, amiben szabadon és jól tud mozogni (pl: tréningruha). Iskoláskorú gyermeknél kérjük, hogy néhány füzetét/munkafüzetét hozzák magukkal.

A felmérésen tapasztaltakat a szakember Önnek részletesen elmagyarázza és írásban is átadja, a felmerülő kérdéseire választ ad. Ez alapján Ön el tudja majd dönteni, hogy gyermekét beíratja-e valamely foglalkozásunkra. A felmérés díját elengedjük, amennyiben gyermekét valamely javasolt terápiánkra beiratja. A részletekről bővebb információt kap az árainknál.


Mozgásterápia

Mozgásos-érzékszervi típusú idegrendszer-fejlesztő mozgásterápia, mely igen erősen fejleszti a mozgáskoordinációt, az anyanyelvi készséget, az olvasás technikai készségét, elősegíti a gyermeki idegrendszer érési folyamatait. A foglalkozások a régebben természetesnek tűnő és folyamatosan gyakorolt mozgás, játék, csend, figyelem és a rácsodálkozás élményét biztosítják és adják meg a gyermekeknek, az igényeiknek megfelelően berendezett és felszerelt teremben.
A gyermekek nem testnevelés órán vesznek részt, hanem a játékos feladatokon keresztül edzik, fejlesztik magukat. Különböző testhelyzetekben (hason és háton fekvésben, ülve, állva...) végezhető gyakorlatok segítik a mozgáskivitelezést, a képzeletet, fejlesztik a beszédet, az önállóságot, az egyensúly biztonságát. A feladatokat mindig mondókákkal, énekekkel, ritmikus szójátékokkal kísérve a terapeutával közösen végzik a gyerekek. A pontosabb kivitelezés, a fejlődés érdekében különböző méretű és anyagú labdát, speciális bútort és eszközt használunk (fokos szék, mászólétra, hinta, pörgető tölcsér, trambulin, karikák, színes kendők, bábok, hangszerek, stb).
A gyakorlatsorok után mindig játszunk, rajzolunk, vagy valamilyen kézműves munkát is végzünk.
A gyermek fejlődésével kapcsolatban rendszeresen konzultálunk a szülőkkel. Érdeklődünk arról, hogy az óvodában, az iskolában történt-e változás a pedagógusok megfigyelései alapján.

    Milyen problémáknál hatásos a Mozgásterápia?
  • fejlődési dyslexia,
  • fejlődési dysphasia, megkésett beszédfejlődés, beszédindítás
  • kiegészítő terápiaként a beszédprodukció zavarainál
  • kivétel nélkül, minden mozgáskoordináció elmaradásával, gyenge voltával kísért esetben
  • iskolaéretlen vagy dyslexia veszélyeztetett óvodásoknál a fejlődés elősegítésére
  • organikus hátterű figyelemzavaros-hyperaktív-részképesség gyenge gyerekeknél a mozgáskoordináció és anyanyelvi részképességek fejlesztésére
  • dominancia problémás gyerekeknél (kétkezesség, átszoktatott kezesség) a dominancia megválasztására a jobb anyanyelvi készség elérésére
  • enyhe fokban értelmi fogyatékosoknál idegrendszeri funkciók érlelésére, serkentésére
    Veszélyeztetettségre utaló jelek óvodás korban
  • gyermeke megkésett beszédfejlődésű, beszédprodukciós vagy beszédpercepciós problémái vannak
  • nagy és finommozgásaiban mozgásfejlődési elmaradásokat tapasztal
  • nem alakult ki a kézdominanciája
  • nem bír egyhelyben maradni, folyton mocorog, mindig "rosszat" tesz, ügyetlen, csetlik-botlik, beleütközik a tárgyakba, leveri azokat.
  • eszközhasználata bizonytalan, nem szeret rajzolni, a tárgyakat gyakran leveri
  • gyermeke hangulata és figyelme sokszor változik
    Veszélyeztetettségre utaló jelek iskolás korban
  • gyermek olvashatatlanul ír, érthetetlenül olvas, nem szeret rajzolni, barkácsolni
  • diszgráfia, diszkalkulia, diszlexia tünetei jelentkeztek a gyermekénél
  • megkésett beszédfejlődésű volt, jelenleg is beszédprodukciós vagy beszédpercepciós problémákkal küzd.
  • nagy és finommozgásaiban mozgásfejlődési elmaradások tapasztalhatók, ügyetlen, csetlik-botlik
  • gyermeke túlmozgó, hiperaktív, nem bír egyhelyben megülni, folyton mocorog, mindig "rosszat" tesz, gyakran elesik, nem tudja a tárgyakat kikerülni.

A foglalkozás indítása előtt minden gyermeknél egyéni képességvizsgálatot végzünk.
Az eredmény kiértékelése után a terapeuta egyénre szabott fejlesztési tervet készít.
A foglalkozások egyéni, ill. csoportos (max. 5-6 fő) formában zajlanak, időtartamuk 60 perc.
Korosztály: 5-13 év.


Szövegértés, olvasás javítása

"A gyermek beszédelsajátítása folyamán szoros kapcsolatban fejlődik az ún. artikulációs és percepciós bázis. Az artikulációs bázis biztosítja azt, hogy a gyermek képes legyen anyanyelve beszédhangjait, hangkapcsolatait, szavait hibátlanul kiejteni. A percepciós bázis teszi lehetővé, hogy a gyermek képessé válik a mások által kiejtett beszédhangok, hangsorok felismerésére, a szavak és a mondatok megértésére. A kettő együttműködése eredményezi az anyanyelvi beszédprodukció és az anyanyelvi beszédmegértés fejlődését az életkornak megfelelő működését."

(Dr. Gósy Mária: GMP diagnosztika Budapest, NIKOL KKT 2006)

Célunk, a beszédpercepciós elmaradás vagy zavar helyének, típusának és nagyságának feltérképezése. A felmérés elvégzése után a megfelelő terápia alkalmazásával segítjük a gyermek fejlődését. A terapeuta célja mindig az, hogy megtudja, mit tud már a gyermek, mire képes, s milyen úton haladjon tovább a fejlesztéssel.
A foglalkozások különböző mozgásfajták gyakorlása közben játékos keretben zajlanak. A megszokott iskolai eszközökön kívül speciális, a gyermekeknek megfelelő rejtvényeket, kutató-, válogató könyveket, képeket, diafilmeket, feladatlapokat használunk. A szövegértés elmélyítésére nyelvi játékokat, kollegáink által kifejlesztett eszközöket is alkalmazunk. Megismerkednek a vastagított ecsetekkel és ceruzákkal, speciális táblákkal és füzetekkel, jó minőségű, a gyermek dominanciájának megfelelő jobb/bal kezes ollók pontos használatával.

    Beszédpercepciós elmaradás vagy zavar általános tünetei lehetnek:
  • figyelmi, emlékezeti, alvási zavarok
  • zavarok az összetettebb nagy és a finommozgások területén, téri és időbeli tájékozódási gondok
  • összetettebb logikai műveletek végzésének nehezítettsége, cselekvésszervezés és irányítás zavarai
  • a tanulási motiváció alacsony szintje, gyengén motiválhatóság, tanulási, viselkedési, szerepelsajátítási zavarok
  • helyes önértékelés, önirányítás problémái, megfelelő szociális kapcsolatok kialakítása és megtartása
  • szegényes szókincs, a szóbeli közlés alacsony szintje, hangképzési és grammatikai sajátosságok elsajátításának nehézségei

    Tünetek csecsemőkorban, kisdedkorban:
  • hiányzik a "kifejező" sírása
  • a gyermek bioritmusa indokolatlanul megváltozik (alvás és az ébrenlét ideje, étkezési szokások)
  • majdnem kétéves korú gyermek nagyon keveset, vagy egyáltalán nem beszél
    Tünetek óvodás korban:
  • gyermekénél tartósan hangejtési zavar figyelhető meg, torzítja a hangokat, a szavakat
  • hibás beszédszerkezeteket használ, szegényes a szókincse
  • közösségben, óvodában visszahúzódó, ritkán szólal meg, otthon szívesebben és sokat "beszél"
  • az óvodában állandóan "locsog", sokszor visszakérdez
  • gyakran érzi úgy, hogy gyermeke a feladatokat lassan hajtja végre, nem figyel az utasításokra
  • mese hallgatása csak akkor köti le, ha a könyvben sok a kép
  • nehezen tanul mondókákat, verseket, dalokat
  • szeret egyedül játszani, közösségbe nehezen illeszkedik be, inkább egyedül játszik
  • gyakran agresszív, hangoskodó magatartással hívja fel magára a figyelmet
  • nehezen alszik el, éjjel nyugtalan, gyakran felébred, rágja a körmét, fáj a feje, huzamosabb ideje indokolatlanul rossz a közérzete
    Tünetek iskolás korban:
  • A gyermeke számára a dolgozatírásnál gyakran kevés az idő, lassan dolgozik, nem a képességeinek megfelelő szinten végzi el a feladatokat
  • önállóságot igénylő feladatokat nehezen, bátortalanul oldja meg, nem aktív, teljesítménye ingadozó
  • gyakran leblokkol a feladatok közben, iskolai eredményei jelentősen romlanak
  • nem szeret iskolába járni, tartós írási, olvasási, nyelvtani, számolási problémái vannak ezért közömbössé válik
  • írásbeli munkái hibásak, füzetvezetése rendezetlen, sokat radíroz, zárójelez, szóban és írásban nehezen fogalmaz önállóan
  • otthon egyedül nem tanul, igényli az állandó segítséget, gyakran felejti el a leckéket, a megtanultakat nem tudja megfelelő szinten reprodukálni
  • közösségbe nehezen illeszkedik be, túl csendes, vagy túl hangoskodó, vad, agresszív, gyakran ok nélkül változik a hangulata
  • rossz, "hanyag" a testtartása, ferdén tartja a fejét írás közben, ceruzatartása görcsös, merev, fordítgatja írás közben a füzetet, a lapot
  • Magatartási, viselkedési problémák, pszichoszomatikus betegségek tünetei jelentkeznek nehezen alszik el, éjjel nyugtalan, gyakran felébred, rágja a körmét, fáj a feje, huzamosabb ideje indokolatlanul rossz a közérzete

A foglalkozás indítása előtt minden gyermeknél egyéni képességvizsgálatot végzünk.
Az eredmény kiértékelése után a terapeuta egyénre szabott fejlesztési tervet készít.
A foglalkozások egyéni, ill. csoportos (max 5-6 fő) formában zajlanak, időtartamuk 60 perc.
Korosztály: 3-13 év.


Íráskép- és technika javítása

Megfigyelte-e már, hogy nem szeret a gyermeke írni, rajzolni, barkácsolni? Írásbeli munkája már a gyermek számára is olvashatatlan?

A pontos író, rajzoló, mintázó-vágó eszközökkel kapcsolatos helyes kéz és testtartás kialakulása bonyolult folyamat, mely más-más okokból, de nem minden gyermeknél fejlődik ki pontosan.
Az írásképet javító foglalkozások különböző mozgásfajták gyakorlása közben játékos keretben zajlanak. Gyakran alkalmazunk a ceruzán kívül más eszközöket (vastagított ceruzák és kréták, nagyméretű ecsetek,  a gyermek kézdominanciájának megfelelő jobb/balkezes ollók, írókeretek, nagyított lapméretek, stb.), melyek használata közben a gyermekek az íráson kívül más technikákat is elsajátítanak.
A megfelelő "bemelegítés" után speciális írókerettel, sajátos íróprogrammal, nagyított vonalazású lapokon és füzetekben tanulják meg a könnyed, laza, folyamatos, görcsmentes kéztartást, és az eszközszintű kézírást.
A gyermekek minden alkalommal az íráson kívül valamilyen tárgyalkotó tevékenységben is részt vesznek, s így fejlődik a finommotorikájuk, képzeletük, szín és formaérzékük. Bővül ismeretük és tapasztalatuk a szerszámok-eszközök megfelelő és balesetmentes használatáról.

    Érintettségre utaló jelek óvodás korban:
  • gyermeke beszédszerkezete hibás, pontatlan, szegényes a szókincse, gyakran visszakérdez
  • figyelme szétszórt, könnyen elterelhető
  • feladatokat lassan, megkésve hajt végre, utánozza társait.
  • gyakran megsértődik, hangulata változó, nem szívesen vesz részt a közös foglalkozásokon
  • nem szereti az alkotó, ábrázoló, kézműves foglalkozásokat, nem rajzol, nem fest, nem használ színeket, nem szeret építeni.
  • szem-kéz koordinációja nem megfelelő
  • nem vesz részt a ritmusos játékos, énekes-zenés foglalkozásokon
  • bizonytalan a mozgása, téri tájékozódása, nem alakult ki testsémája
  • finommozgásai bizonytalanok, nem célszerűek, nem tartja a szem-kéz koordinációt
  • magatartási, beilleszkedési problémái vannak, pszichoszomatikus betegségek tünetei jelentkeznek
    Érintettségre utaló jelek iskolás korban:
  • gyermekének a másolás és a tollbamondás nehézségeket okoz.
  • írott munkáinak a külalakja rendezetlen
  • gyakran, a leírt szavak kezdő betűi után az írása saját maga számára is olvashatatlanná válik
  • betűkötései szabálytalanok, torzulnak, az ékezeteket nem a megfelelő helyre teszi
  • nem szeret barkácsolni, rajzolni, írni, rendetlen a közvetlen környezete
  • matematikai szöveges feladatok megoldását nem tudja elvégezni, definíciók megtanulása és alkalmazása nehézkes
  • az eszközöket célszerűtlenül, gyakran balesetveszélyesen használja, szem-kéz koordinációja nem megfelelő, idegenkedik új technikák elsajátításától
  • bizonytalan a mozgása, a téri tájékozódása, nem alakult ki a testsémája, keveri az irányokat, gyakran ütközik tárgyakkal, leveri azokat
  • igényli tanulás közben a felnőtt segítségét, de amit megtanult, másnap nem tudja visszaadnii
  • magatartási, viselkedési problémák, pszichoszomatikus betegségek tünetei jelentkeznek

A foglalkozás indítása előtt minden gyermeknél egyéni képességvizsgálatot végzünk.
Az eredmény kiértékelése után a terapeuta egyénre szabott fejlesztési tervet készít.
A foglalkozások egyéni, ill. csoportos (max 5-6 fő) formában zajlanak, időtartamuk 60 perc.
Korosztály: 3-13 év.


Iskola/óvoda felkészítő

A tanulás nem az iskolában kezdődik. Minden gyermek a születése pillanatától fejlődik, tanul. Nagyon fontos szerepük van a szülőknek abban, hogy ezt a folyamatot támogassák, s ezzel segítsék gyermeküket a világ megismerésében.
A tanuláshoz elengedhetetlen a különböző képességek kialakulása, fejlődése. Foglalkozásainkon - korosztályhoz mérten - az alapvető kultúrtechnikák (iskolában ilyenek az írás, olvasás, számolás) elsajátításához szükséges képességeket fejlesztjük. Célunk, hogy a koordinált mozgás, szem-kéz összerendezett és célszerű együttes használatát, a látott-hallott információk összekapcsolásának képességét és azok visszaadását fejlesszük. Foglalkozásainkon ezt céltudatosan felépített, ám a gyermekek számára örömmel végzett, játékos gyakorlatokkal érjük el.

Eszközeink, feladataink motiválják a gyermekeket, fejlesztik figyelmüket, emlékezetüket, kitartásukat, segítik a hallási, tapintási és vizuális tapasztalatszerzésüket. A Játszodában tartott foglalkozások magukban foglalják a szociális képességek, a gondolkodás, a kommunikáció és az önkiszolgálás fejlesztését is. Mindezekkel ki tudjuk szűrni az esetleges tanulási zavarokat, segítjük azok megelőzését.
Csoportjainkba szeretettel várunk minden olyan 3-7 éves gyermeket, akik nehezen tanulnak énekeket-mondókákat, nem szívesen mondanak verset, nem érdekli őket a mesehallgatás, szókincsük gyenge, fejletlen, téri tájékozódásuk bizonytalan, mozgásuk rendezetlen, túl sokat izegnek-mozognak, nem szeretnek barkácsolni, rajzolni. Ajánljuk továbbá azoknak is, akik egyszerűen csak vidám, sok mozgással, érdekes gyakorlatokkal tarkított, játékos foglalkozásokat keresnek.

Foglalkozásainkon előzetes képességvizsgálat nélkül lehet résztvenni.
Korosztály: 3-7 évesig (Természetesen az iskola és óvoda felkészítő csoportjaink korosztály szerinti csoportokból állnak.)